Hogyan vágjak bele egy illusztrált történetbe?

tortenet_iras_es_illusztralsa_borkep.jpg

Sziasztok! Sokan érdeklődtetek, hogy lehet illusztrált történetet csinálni. Ez a cikk azon érdeklődőknek készült, akik terveznek a közeljövőben egy-egy alkotást publikálni.

A nagy kérdés: Mi legyen az első lépés? Az képek elkészítése vagy a történet megírása?

Ahány ember annyi szokás...

1. Van aki először elkészíti a története szereplőit egy választott The Sims szériával. Majd elkezd képeket csinálni. Amikor nézegeti a képeket, akkor jön meg az ihlete. Illetve csak azután írja meg a történetet.

2. Talán a többség áll úgy neki, hogy először megírja a történetet és csak azután vág bele az illusztrálásba. Egy szöveg alapján, már jobban átlátható mit szeretne kivitelezni a játékban.

1. Hogyan kezdjünk el írni?

1. A főhősünk ember vagy egy állat?

2. Mi a célja a történet hősének/hőseinek?

3. Milyen problémát akar megoldani/ mit kell leküzdenie?

Kezdésnek, nem ártana egy vázlatot írni és ügyelni arra, hogy fenti kérdéseket megválaszoljuk. Majd bővebben is kidolgozzuk.

2. Hol játszódjon a történet?

A történet függetlenül attól, hogy egy Simnovella (rövid, csattanós történet) vagy egy Simsorozat (több epizódos) mindenképpen valahol játszódnia kell.

Egy Simnovella esetében is lehet több helyszín, de nem érdemes túlzásokba esni.

A Simsorozat pedig úgy izgalmas, ha minél jobban bemutatjuk a történetünk világát. Pl:. egy fantasy történetnél még érdekes is lehet.

3. Milyen személyek veszik körül a hősünket?

Ide tartozik, hogy van-e családja, testvére, barátai...stb. Még akár a szeretett kis állatai is.  Figyeljünk a részletekre, merte a környezet nagyon befolyásolhatja a hősünk jellemét.

4. (Negatív) következmények

Tegyük fel, van egy cél. Minden célnak van alapja. Kell lennie valaminek amiért a hősünk azt a bizonyos célt el akarja érni. Vagy nem tudta elérni, de nem adja fel. Akár egy olyan dolgot is belelehet vinni a történetbe, hogy hogyan küzdi le a félelmeit és újra a talpára áll... minél fordulatosabb egy történet annál izgalmasabb. De mélyen bele is lehet nyúlni a lelki dolgokba. Nem baj, ha az olvasó átérzi a főhős érzéseit. Minél jobban át tudod adni, annál sikeresebb lesz a történeted.

5. Feltételek 

Most ki kell találni, mik azok a dolgok amik ahhoz szükségesek, hogy főhősünk elérje a célját. Itt bátran lehet jegyzetelni vagy akár listát írni. Nem kell semmit se elkapkodni. Próbáld meg azt választani ami legjobban passzolna a történethez és a főhős számára tényleg egy igazi kihívást jelenthet. Továbbá képes vagy azt a cselekmény lebonyolítást megvalósítani.

6. Intő jelek

Ezek a feltételek ellentétei. Ezek olyan események, körülmények melyek nagyban befolyásolják a főhőst. Az olvasó ilyenkor (ha jól ki van dolgozva) azon izgul, vajon a főhős elbukik vagy éppen jól halad a rögös úton. Az intő jelekkel nem szabad se túlzásokba esni sem elhanyagolni, mert nagyban befolyásolja miképp reagál rá az olvasó. 

Ha idáig eljutottál, akkor megérdemled az elismerő tapsot. Mert már van egy történet-alapod.

7. Hogyan növeljük a történetünkben a drámai feszültséget?

A főhős ilyenkor szenvedni fog vagy áldozatot hoz. Erre mondják azt: minden sikernek ára van!

Például a főhős lemond valamiről (pl.: karrier) vagy feláldoz valakit (valakit, aki nagyon közel áll hozzá) a célja eléréséért.   

Itt se kell túlzásba esni. Ne az legyen a cél, hogy az olvasót elrettentsük... szó szerint megfutamítsuk. 

Ha a történet a hétköznapokban játszódik, akkor érdemes abból ihletet nyerni. Legyen az logikus, átlátható. lépésről-lépésre követhető. 

Fantasy történet esetében, már a fantáziánkra van bízva. (ami ennél fontos, ne ruházzuk fel a szereplőket minden különleges képességgel, vagy ne tegyük őket túl könnyen legyőzhetővé) Próbáljuk meg megtalálni a középutat.

Ami még fontos, ne mindig a halál, valaki elvesztése legyen az a bizonyos ár... bátran vigyünk bele érzelmet.

Tehát, gyűjtsünk össze egy csokorra való lehetséges árat és a végén válasszuk ki azt, amelyik a legjobban illik a történetbe.

8. ...és végre itt a megérdemelt jutalom

Ez a része a történetnek amikor belecsempészünk egy kis egyensúlyt. Ha már a főhős annyit szenvedett ideje végre megjutalmazni. Ez nem ér fel a végső céljával, de nem is szükséges hozzá hogy azt elérje. Gondoljuk most pl.: egy kialakuló kapcsolatra, mely felbátorítja a főhőst. A lényeg, végre mosolyogjon rá a szerencse. Merjen remélni. Végül itt is azt tudom írni, hogy gyűjtsünk össze "jutalmakat" és végül azt építsük bele a történetbe, ami a leghasznosabb lehet a főhősünk számára.

9. Az előfeltételek:

Most térjünk vissza az 5. pontra, a feltételekhez. Itt ki kell dolgozni a feltételek feltételeit. Ami azért fontos, hogy az olvasó érezze, hogy a főhős folyamatosan halad a célja felé. Egy hétköznapi történetben például ez úgy néz ki hogy a kevésbé vonzó főhöz, külsőleg változtat magán, hogy elérhesse a célját... Nincs más dolgunk, mint visszakeresni a jegyzeteinkben, milyen feltételt is szabtunk főhősünk elé, és aztán válasszunk egy ahhoz passzoló, minél életszerűbb előfeltételt.

10. Csapdák:

Itt újra előkerülnek az Intő jelek a 6. pontból. Sok lehetőség van akadályt görgetni a főhős elé. Egy lista összeírása itt is hasznos. Majd válasszuk a történethez a legmegfelelőbbet, amit leküzdhet.

Van 10 pontunk. Már csak össze kell állítani a történetet. Mindegy milyen sorrendbe, a lényeg követhető és értelmezhető legyen. Ilyenkor jó megmutatni valakinek, akár több személynek és kikérni a véleményét. Ha a visszajelzések azt mutatják, megértették, eljutott hozzájuk a sorokba rejtett üzeneteid (pl.: tanulság), akkor sikerült egy jó történetet írnod. 

Történet illusztrálás:

Amint elkészült a történet. Érdemes értelemszerűen részekre bontani (sorozatok esetében az epizódokon belül is)

pl.: új helyszínél elválasztani a szövegrészt. Párbeszédnél ne csak egy Simről legyen kép, hanem többiekről is. Az se baj, ha mindenki rajta van de más-más szögből.

Számozással megkönnyítheted a dolgod. Így a beszámozott szövegrészekhez tudod kapcsolni a számozott képeket.

szamozas.jpg